آشنایی با موتور ویبره و انواع آن در صنایع مختلف

آشنایی با موتور ویبره و انوع آن در صنایع مختلف
در عصر جدید درون دستگاه‌های الکترونیکی ابزاری وجود دارد که باعث ایجاد لرزش و به اصلاح ویبره در آن‌ها می‌شود. امروزه این ابزار در صنعت کاربرد بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال می‌توان به گوشی‌های تلفن همراه اشاره کرد، که برای هشدار به دارنده آن لرزش ایجاد می‌کند. اما در گذشته این دستگاه‌های ویبره کاربرد متفاوتی داشتند. قصد داریم در این مقاله شما را با موتور ویبره و انواع آن در صنایع مختلف آشنا کنیم. برای درک بهتر این مطلب و لزوم استفاده از آن در صنعت، بهتر است ادامه ی این مطلب را بخوانید. گروه صنعتی فرتاک آروین پندار شما را به مطالعه‌ی ادامه‌ی این مطلب دعوت می‌نماید.

موتور ویبره چیست؟

موتور ویبره دستگاهی است که با نام ویبره بدنه نیز در صنعت شناخته می‌شود. این دستگاه همانند یک ویبراتور لرزاننده برای ایجاد ارتعاش در ماشین آلات صنعتی کاربرد دارد. این ارتعاش توسط یک الکترو موتور Electric motor در ویبره بدنه توسط چرخش شفت مرکزی ایجاد می‌شود و انتقال نیرو از شفت مرکزی توسط انگشتی های روی شفت به صورت دوارانی به بدنه دستگاهی که ویبره بدنه به آن متصل شده انتقال پیدا می‌کند. به همین دلیل دستگاه ویبره بدنه را ویبره موتوری نیز می‌گویند، که انواع مختلفی داشته و در صنعت به صورت گسترده کاربرد دارد.

ماشین آلات صنعتی که از ویبره موتوری در آن‌ها برای ایجاد ارتعاش استفاده می شود

  • سرند صنعتی بچینگ Batch
  • دستگاه بلوک زن والک صنعتی

موتور ویبره در صنایع مختلفی در صنعت کاربرد دارند.

  • سیمان و بتن
  • صنعت ساختمان
  • صنعت پلیمر Polymer و پلاستیک
  • صنعت کشاورزی و کارخانه های مواد غذایی 

مشخصات فنی ویبره بدنه

در صنعت بخش هایی هستند که نیاز به ضربه، لرزش و ارتعاش می‌باشد، در این مورد از موتور ویبره بدنه استفاده می‌کنیم. بسته به خروجی موردنظر این ارتعاش می‌تواند در ابعاد بزرگ و سنگین یا کوچک و سبک انجام گیرد. نحوه کارکرد و مکانیزم موتور ویبره بدنه به این صورت است که وزنه ای با نسبت چگالی بالا بر روی محور آن نصب گردیده است که این وزنه حدود 25 تا 50 درجه از 360 درجه محور را پر می کند (این امر بستگی به نوع موتور ویبره بدنه دارد). حرکت کردن موتور باعث انتقال مرکز ثقل و منتج به ایجاد ارتعاش و لرزش در کل دستگاه می‌گردد.
آشنایی با موتور ویبره و انوع آن در صنایع مختلف

انواع موتور ویبره بدنه (ویبره بدنه یا دستگاه ویبراتور صنعتی)

موتور ویبره بدنه به دو دسته برقی و بادی تقسیم می شود.
  • موتور ویبره برقی
  • موتور ویبره بادی

موتور ویبره برقی

از پرکاربردترین و قدرتمندترین دستگاه های ویبره می‌توان به موتور ویبره بدنه برقی اشاره کرد، که استفاده از آن بسیار رایج است. این نوع موتور ارتعاشی در دورهای 750، 1000، 1500 و 3000 با قدرت ضربه 10 الی 10000 کیلوگرم در انواع تکفاز و سه فاز موجود و قابل ارائه به مشتریان می‌باشد.

موتور ویبره بادی

در مکان هایی که خطر آتش سوزی و برق گرفتی وجود داشته باشد، و در شرایطی که نمی‌توان از ویبره های برقی استفاده کرد، بهترین گزینه موتور ویبره بادی می‌باشد. ویبراتور بدنه کاربردهای بسیار زیادی در صنعت دارد که می توان مواردی همچون ایجاد ضربه در قالب تونل مترو، تونل های شهری، قالب های پل های هوایی، دیواره رمپ و لوپ ها، قالب بدنه بتون سد، نوار نقاله ها، فیدرها، ماشین های ارتعاشی، ماشین های اندازه گیری، ایجاد لرزش در قالب ستون های بتنی، کانوایرها، فیلترها، قیف ها، سیلوها، سرندها، دستگاه های سنگ خرد کن، میزهای ویبره، خطوط انتقال، میزهای فشرده سازی، غربال ها و غیره را نام برد.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X

منو