بلبرینگ ها و اهمیت آن در ویبره بدنه

بلبرینگ

بلبرینگ که به آن یاتاقان توپی هم می گویند یکی از اجزای مهم ویبره بدنه است. اهمیت این محصول به اندازه‌ای زیاد است که طول عمر ویبراتور به طول عمر آن وابسته‌است هر اندازه که برای نگهداری و بهبود این قطعه تلاش کنید برای بهبود کل تجهیز تلاش کرده‌اید. شرکت صنعتی فرتاک آروین پندار سال هاست در زمینه تولید و  تامین موتور ویبره و لوازم یدکی آن فعالیت دارد. شما می‌توانید برای گرفتن قیمت و خرید این قطعه با همکاران ما تماس بگیرید.   

بلبرینگ: اولین قطعه ای که نیاز به یدک دارد.

احتمالاً برای شما سوال شده است. منظورمان از اولین قطعه‌ای که نیاز به یدک دارد چیست؟ بلبرینگ یکی از حساس‌ترین قطعه‌های موجود در ویبره‌بدنه است. و نسبت به قطعات دیگر حساس‌تر است. به همین دلیل راجع به خراب‌شدن خود یاتاقان و محل قرارگیری آن را توضیح می‌دهیم.

بلبرینگ

افزایش طول عمر بلبرینگ ها

شاید برایتان جالب باشد که بدانید طول عمر این تجهیز به طور طبیعی کوتاه است و زود از بین می رود. اما اتفاقاتی می توانند این طول عمر را کوتاه تر کنند. که یکی از آن ها تنظیم اشتباه لنگ هاست که به بلبرینگ‌ها آسیب می‌رساند و باعث خرابی آن‌ها می‌شود.

هنگام استفاده از موتر ویبره‌های ساچمه‌ای حتما طی یک بازه پانزده تا بیست روزه بلبرینگ ها گریس کاری شوند. در غیر این صورت علاوه بر این که بلبرینگ به مرور زمان خراب می‌شود، سیم پیچی می‌سوزد و استاتور از بین می‌رود. موتر ویبره های ساچمه‌ای بشکه‌ای ویبره بدنی هایی هستند که در آن ها از بلبرینگ های قوی و ساچمه استوانه ایی استفاده می شود. لازم به ذکر است در موتور ویبره های سبک که بلبرینگ های شش هزار استفاده می شود نیازی به گریس کاری نیست.

دلایل خراب‌شدن جای بلبرینگ ها

رایج ترین دلیلی که جای بلبرینگ ها خراب می شود؛ عدم تقارن در تنظیم لنگ هاست و با عث می شود جا بلبرینگ از مسیر خود خارج شود. جا بلبرینگ دو حالت دارد: یکی از جنس چدن می باشد و دیگری به صورت بوش آهنی که در داخل آلمینیوم قرار گرفته است. تفاوتی ندارد هر دو مدل را می توان جووش داد و ماشین کاری کرد. هر دو باید در دو مرحله جوش و تراش انجام شود تا کل سطح جابلبرینگ پوشش داده شود.

مراحل تعویض بلبرینگ

نگهداری و مراقبت از ویبره بدنه از اهمیت بالایی برخوردار است. و همان طور که مطرح شد بلبرینگ نقش اساسی در سالم ماندن موتور ویبره دارد. بهتر است نگهداری موتور ویبره و تعویض بلبرینگ توسط شخصی انجام شود که دانش فنی کامل در این زمینه دارند. به یاد داشته‌ باشید قطعات آسیب دیده باید با قطعات جدید و اصل جایگزین گردند. در ادامه مراحل تعویض این یاتاقان را بررسی می کنیم.

  • جریان برق را قطع کنید.

عقل سالم حکم می کند قبل از انجام کار با هر دستگاه برقی،مانع رسیدن جریان برق به دستگاه‌ شد. بنابراین باید قبل از اقدام به تعمیر یا تعویض اجزای داخلی موتور ویبراتور مطمئن شوید که جریان برق قطع شده‌است و کابل تامین برق از موتور جدا شده‌است.

  • پوشش را جدا کنید.

بعد از قطع جریان برق، کار اصلی شروع می شود. برای شروع پوشش محافظ، اورینگ، وزنه ها و خار را جدا کنید. و بعد از پیچ های که روی پوشش پایه بسته‌شده‌است را باز کنید.

  • شفت روتور را جدا کنید.

در این مرحله شفت روتور باید از پوشش جدا شود. این کار به راحتی امکان پذیر نیست. امکان در آوردن شفت روتور و پوشش موتور از طرف دیگر به وسیله اعمال نیرو از هر دو طرف شفت روتور امکان پذیر می گردد. و شما می توانید به آرامی شفت روتور را از پوشش جدا نمایید.

  • پوشش را از قاب جدا کنید.

در این مرحله باید پوشش را از قاب جدا کنید. برای انجام این کار می توانید از روزنه ها استفاده کنید و با استفاده از آن ها پوشش را از قاب جدا کنید.

  • بلبرینگ را تعویض کنید.

باز هم به شما یاد آوری می کنیم این کار باید توسط یک متخصص که دانش کافی در این زمینه را دارد انجام شود. برای تعویض یاتاقان توپی ابندا رینگ قفلی و بعد از آن محفظه گریس کاری را از دستگاه خارج کنید. سپس با استفاده از ابزار مناسب بدون آسیب به محفظه بلبرینگ ها، یاتاقان ها را در آورید. به این نکته دقت کنید مطمئن شوید بلبرینگی که می خواهید تعویض کنید مشخصات یکسانی با بلبرینگ قبلی دارد. اگر در حین تعویض بلبرینگ محفظه بلبرینگ آسیب ببینید، باید پوشش نیز با پوشش جدید تعویض گردد.

  • بلبرینگ را در محفظه قرار  دهید.

اگر تا اینجا پیش آمده‌اید، شما تقریبا کار را تمام کرده اید؛ اما این به این معنا نیست که دو مرحله آخر از اهمیت کمتری برخوردارند. همه مراحل حساسیت های خاص خود را دارند. در این مرحله با استفاده از ابزار و تجهیزات مناسب، بلبرینگ ها را در محفظه قرار دهید. 

  • بلبرینگ را مونتاژ کنید.

زمانی که بلبرینگ ها مونتاژ شود به این معنی است که کار تعویض این یاتاقان توپی تمام شده‌است. قبل از اینکه مونتاژ را شروع کنید. محافظ و وزنه ها، کنترل کنید که شفت روتور به راحتی می چرخد و در جهت محوری حدود 0.5 تا 1.5 میلیمتر حرکت می کند. بعد از کنترل نوبت به مونتاژ می رسد. هنگام مونتاژ مراقب باشید که تمامی اجزایی که جهت نصب آن قسمت باز کردید را به صورت مناسب و دقیق در جای خود قرار داده‌اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X

منو